extinderea mobilit\u0103\u021bii \u0219i migra\u021biei duce la competen\u021be de citire \u0219i scriere din ce \u00een ce mai multilingve, combin\u00e2nd o gam\u0103 larg\u0103 de contexte culturale \u0219i lingvistice.<\/li>\n<\/ul>\nRaportul con\u021bine recomand\u0103ri pentru fiecare grup\u0103 de v\u00e2rst\u0103.<\/p>\n
Pentru copiii de v\u00e2rst\u0103 mic\u0103<\/strong> este esen\u021bial ca statele membre s\u0103 pun\u0103 \u00een aplicare programe de alfabetizare familial\u0103 pentru \u00eembun\u0103t\u0103\u021birea competen\u021belor de citire \u0219i scriere at\u00e2t ale p\u0103rin\u021bilor, c\u00e2t \u0219i ale copiilor. Aceste programe sunt foarte rentabile. Investi\u021biile \u00een educa\u021bia \u0219i \u00eengrijirea de \u00eenalt\u0103 calitate a copiilor pre\u0219colari (EICP) este una dintre cele mai bune investi\u021bii pe care le pot face \u021b\u0103rile \u00een capitalul uman al Europei viitorului. Copiii care au beneficiat de EICP au competen\u021be de citire \u0219i scriere \u0219i rezultate \u0219colare mai bune. Studiile arat\u0103 c\u0103, dac\u0103 Europa \u00ee\u0219i \u00eendepline\u0219te obiectivul de referin\u021b\u0103 pentru 2020 (de 85% dintre adolescen\u021bii \u00een v\u00e2rst\u0103 de 15 ani) de competen\u021be de baz\u0103 la matematic\u0103 \u0219i \u0219tiin\u021b\u0103, acest lucru ar putea duce la o cre\u0219tere a PIB-ului de 21 de mii de miliarde EUR pe durata de via\u021b\u0103 a copiilor n\u0103scu\u021bi \u00een 2010.<\/p>\n\u0218colile primare<\/strong> trebuie s\u0103 recruteze mai mul\u021bi profesori speciali\u0219ti \u00een citire, iar elevii cu rezultate slabe ar trebui s\u0103 primeasc\u0103 asisten\u021b\u0103 individual\u0103 de \u00eendat\u0103 ce este necesar. Bibliotecile \u0219colare ar trebui s\u0103 con\u021bin\u0103 materiale de lectur\u0103 atractive \u0219i interesante pentru toate grupele de v\u00e2rst\u0103, iar utilizarea instrumentelor TIC \u0219i a citirii digitale ar trebui s\u0103 fie \u00eencurajat\u0103 \u00een clas\u0103 \u0219i acas\u0103.<\/p>\n
\nAdolescen\u021bii<\/strong> au nevoie de un material de lectur\u0103 tot mai diversificat, de la benzi desenate la texte literare serioase \u0219i c\u0103r\u021bi electronice, care s\u0103 motiveze to\u021bi cititorii, \u00een special b\u0103ie\u021bii. Cooperarea dintre \u0219coli \u0219i \u00eentreprinderi ar trebui s\u0103 fie promovat\u0103 pentru a face competen\u021bele de citire \u0219i scriere mai relevante pentru situa\u021biile din via\u021ba de zi cu zi. Tabuul legat de problemele de alfabetizare \u00een r\u00e2ndul adul\u021bilor<\/strong> trebuie desfiin\u021bat. ONG-urile, mass-media, angajatorii, organiza\u021biile sociale \u0219i celebrit\u0103\u021bile trebuie s\u0103 joace cu to\u021bii un rol \u00een comunicarea mai extins\u0103 cu privire la alfabetizarea adul\u021bilor \u0219i solu\u021biile pentru aceasta.<\/p>\n\u00cenv\u0103\u021barea limbilor str\u0103ine:<\/strong> Raportul constat\u0103 o dimensiune multilingv\u0103 \u0219i de migra\u021bie mare a competen\u021belor de citire \u0219i scriere din cauza cre\u0219terii mobilit\u0103\u021bii \u00een Europa. \u00cen 2009, 10% din adolescen\u021bii \u00een v\u00e2rst\u0103 de 15 ani din UE erau n\u0103scu\u021bi \u00een alt\u0103 \u021bar\u0103 sau aveau ambii p\u0103rin\u021bi n\u0103scu\u021bi \u00een str\u0103in\u0103tate, comparativ cu 7% \u00een 2000. \u00cen unele \u021b\u0103ri, cum ar fi Italia sau Spania, procentul copiilor proveni\u021bi din familii de migran\u021bi a crescut de cinci ori \u00eentre 2000 \u0219i 2010. \u00cenv\u0103\u021barea limbilor str\u0103ine este, prin urmare, mai important\u0103, nu numai ca instrument de comunicare, ci \u0219i ca un mijloc de consolidare a \u00een\u021belegerii reciproce. De\u0219i competen\u021bele slabe de citire \u0219i scriere nu reprezint\u0103 \u00een cea mai mare m\u0103sur\u0103 o problem\u0103 de migra\u021bie \u00een sine (marea majoritate a copiilor \u0219i a adul\u021bilor cu un nivel sc\u0103zut de alfabetizare s-au n\u0103scut \u00een \u021bara \u00een care tr\u0103iesc), raportul arat\u0103 c\u0103 este nevoie de un sprijin mai adaptat, bazat pe o \u00een\u021belegere a necesit\u0103\u021bilor lingvistice \u0219i de alfabetizare individuale.<\/p>\nUrm\u0103toarele etape<\/strong><\/p>\nComisarul Vassiliou va discuta constat\u0103rile raportului cu mini\u0219trii educa\u021biei \u00een cadrul reuniunii informale din Cipru, din 4-5 octombrie. Discu\u021biile vor alc\u0103tui baza Concluziilor Consiliului privind alfabetizarea, \u00een cadrul c\u0103rora \u021b\u0103rile UE vor stabili priorit\u0103\u021bi convenite at\u00e2t pentru ele \u00eensele, c\u00e2t \u0219i pentru Comisie, pentru a aborda problemele de alfabetizare \u00een mod mai eficient.<\/p>\n
<\/p>\n
Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania -A.N.P.C.P.P.S.Romania \u2013 o9atitudine ! \u2013 InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor \u2013 membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.<\/p>\n
Sursa:Comisia Europeana
\nBruxelles\/Nicosia, 6 septembrie 2012<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Uniunea European\u0103 trebuie s\u0103 \u00ee\u0219i revizuiasc\u0103 abordarea fa\u021b\u0103 de \u00eembun\u0103t\u0103\u021birea standardelor \u00een ceea ce prive\u0219te competen\u021bele de scriere \u0219i citire, sus\u021bine un grup de exper\u021bi la nivel \u00eenalt instituit de comisarul european Androulla Vassiliou pentru a aborda aceast\u0103 problem\u0103. Unul din cinci adolescen\u021bi \u00een v\u00e2rst\u0103 de 15 ani, precum \u0219i aproape 75 de milioane de adul\u021bi, sunt lipsi\u021bi de competen\u021be de citire \u0219i de scriere de baz\u0103, ceea ce le \u00eengreuneaz\u0103 sarcina de a g\u0103si un loc de munc\u0103 \u0219i spore\u0219te riscul lor de s\u0103r\u0103cie \u0219i excluziune social\u0103.<\/p>\n","protected":false},"author":8,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/o9atitudine.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6499"}],"collection":[{"href":"http:\/\/o9atitudine.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/o9atitudine.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/o9atitudine.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/8"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/o9atitudine.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6499"}],"version-history":[{"count":1,"href":"http:\/\/o9atitudine.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6499\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6500,"href":"http:\/\/o9atitudine.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6499\/revisions\/6500"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/o9atitudine.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6499"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/o9atitudine.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6499"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/o9atitudine.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6499"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}