Slovenia – Institutii si Politicile de consum
SLOVENIA
1. Instituţiile privind protecţia consumatorilor
1.1. MINISTERUL ESTE RESPONSABIL CU PROTECŢIA CONSUMATORILOR
Autoritatea responsabila cu politica de consum, protecţia consumatorului si problemele consumatorului este Ministerul Economiei. Viziunea Ministerului este centrata pe suport pentru viitoarea consolidare a competitivităţii internaţionale a companiilor Slovene si pe ajustarea structurii economiei Slovene intr-o structura îndeosebi adaptată cerinţelor economiei globale.
Masurile politice sunt prin urmare prioritare in vederea dezvoltării unei culturi de afaceri si a standardelor comune in societate, care promovează inovaţia, investiţia in cunoaştere, tehnologia noua si spiritul întreprinzător.
Prin urmare, Ministerul contribuie la reducerea riscurilor pentru companii si pentru persoanele fizice datorita creşterii schimbărilor majore si rapide, si prin urmare de asemenea la reducerea rezistenţei la schimbările ce astăzi mai mult ca niciodată sunt forţa motoarea pentru progres si competitivitatea internaţională.
Un amendament legislativ a extins aria de responsabilitate reglementata de către Ministerul. Economiei. In prezent este împărţită in şase directorate, cuprinzând:
- spiritul întreprinzător şi competiţia,
- relaţiile economice externe,
- piaţa interna,
- turismul,
- energia si
- comunicaţiile electronice
Exista de asemenea organisme care operează in cadrul ministerului, desfăşurând activităţi in domeniile de:
- proprietate intelectuala,
- protecţia concurenţei,
- inspecţia pieţei,
- inspecţia de comunicaţii electronice si e-mail, si
- inspecţia sectorului energetic
Ministerul este responsabil cu legislaţia UE si naţională si cu politica privind protecţia intereselor economice ale consumatorului, anumite servicii financiare şi siguranţa generala a produselor.
Activităţile desfăşurate de Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, un organism in cadrul Ministerului, sunt următoarele: sarcinile tehnice si administrative referitoare la pregătirea si implementarea programului pentru protecţia consumatorului in organele administrative, organizaţiile profesionale si organizaţiile non-guvernamentale.
Date de contact (Minister):
Director General: Peter Vrtačnik
Adresă: Kotnikova 5, SI-1000 Ljubljana, Slovenia
Tel: +386 1 478 3564
Fax: +386 1 400 3622
E-mail: gp.mg@gov.si
Website: http://www.mg.gov.si/
Date de contact (Cabinet):
Director: Mojca Burgar
Adresă: Kotnikova 28, SI-1000 Ljubljana, Slovenia
Tel: +386 1 478 3618
Fax: +386 1 478 3440
E-mail: uvp.mg@gov.si
Website: http://www.uvp.gov.si/
1.2. INSTITUŢIILE PUBLICE
Directive | Instituţiile publice de executare |
Directiva 84/450/EEC
Directiva 85/577/EEC Directiva 87/102/EEC Directiva 93/13/EEC Directiva 94/47/EC Directiva 97/7/EC Directiva 97/55/EC Directiva 98/6/EC Directiva 1999/44/EC Directiva 2002/65/EC Directiva 90/314/EEC Directiva 2002/65/EC Directiva (EC) 2005/29 |
Inspectoratul de piaţa al Republicii Slovenia
Date de contact: Adresa: Parmova 33, Ljubljana Tel: +386 1 280 8700 Fax: +386 1 280 8740 Website: http://www.ti.gov.si/ Inspectoratul de piaţa al Republicii Slovenia Date de contact: Adresă: Parmova 33, Ljubljana Tel: +386 1 280 8700 Fax: +386 1 280 8740 Website: http://www.ti.gov.si/ |
Directiva 89/522/EEC | Competenţe partajate intre Inspectoratul Republicii Slovenia pentru Cultură şi Media
Date de contact: Adresă: Metelkova 4, Ljubljana Tel: +386 1 400 7901 Fax: +386 1 400 7981 Website: http://www.mk.gov.si/si/o_ministrstvu/organi_v_sestavi/ şi Agenţia pentru Comunicaţii Poştale şi Electronice a Republicii Slovenia Contact Information: Adresă: Stegne 7, Ljubljana Tel: +386 1 583 6300 Fax: +386 1 511 1101 Website: http://www.apek.si/ |
Directiva 2000/31/EC | Competenţe partajate între Inspectoratul de Piaţa al Republicii Slovenia şi Agenţia pentru Comunicaţii Poştale şi Electronice a Republicii Slovenia. |
Directiva 2001/83/EC | Agenţia pentru Produse Medicale si Aparatură Medicală a Republicii Slovenia
Date de contact: Adresă: Ptujska ulica 21, Ljubljana Tel: +386 8 200 0500 Fax: +386 8 200 0630 Website: http://www.jazmp.si/index.php?id=56 |
Reglementarea (EC) No 261/2004 | Inspectoratul de Transport al Republicii Slovenia
Date de contact: Adresă: Tržaška 19 A, Ljubljana Tel: +386 1 478 8300 Fax: +386 1 478 8149 Website: http://www.pi.gov.si/ |
Directiva 2002/58/ES privind procesarea datelor personale si protecţia confidenţialităţii in sectorul de comunicaţii electronice (Directiva asupra confidenţialităţii comunicaţiilor electronice): articolul 13 | Agenţia pentru Comunicaţii Poştale şi Electronice a Republicii Slovenia.
Date de contact: Adresă: Stegne 7, Ljubljana Tel: +386 1 583 6300 Fax: +386 1 511 1101 Website: http://www.apek.si/ |
Nu exista organizaţii de cercetare finanţate din fonduri publice, observatoare sau politici dedicate afacerilor de consum general.
1.3. ORGANIZAŢIILE NAŢIONALE ALE CONSUMATORILOR
Lista de organizaţii naţionale ale consumatorilor nu este un registru oficial al organizaţiilor naţionale ale consumatorilor, ci doar informaţie pentru Statele Membre si pentru public. Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor nu poate garanta ca organizaţiile sunt active ci poate doar sa urmeze activităţile acestora.
- Asociaţia Slovena a Consumatorilor
Adresă: Frankopanska 5, SI-1000 Ljubljana
Tel: +386 1 474 0600
Fax: +386 1 433 71
E-mail: zps@zps.si
Website: http://www.zps.si/
Asociaţia Slovena a Consumatorilor este o organizaţie independentă, non-profit, recunoscută internaţional, care se ocupa cu consumatorii si cu informarea acestora, si cu activitatea de lobby (influenţare a membrilor unei legislaturi in favoarea unei legi) in numele consumatorilor. Asociaţia a fost fondată în iunie 1990. Prin statutul sau juridic, aceasta este o asociaţie condusa de către un consiliu ales prin vot.
- Asociaţia Consumatorilor din Zasavje
Adresă: Cesta Zmage 33, SI-1410 Zagorje
Tel: +386 3 566 9040
Fax: +386 3 566 9041
E-mail: zpz.potros@siol.net
Website: http://www.zagorje.si/zpz/
- Institutul Internaţional de Cercetare a Consumatorilor
Adresă: Frankopanska 5, SI-1000 Ljubljana
Tel: +386 1 474 0610
Fax: +386 1 433 3371
Website:http://www.zps.si/o-nas/mednarodni-institut-za-potrosniskeraziskave/ index.php?Itemid=364
- Federaţia Asociaţiei Consumatorilor din Slovenia
Adresă: Trg zmage 4, SI-9101 Murska Sobota
Tel: +386 2 534 9390
Fax: +386 2 534 9391
- Institutul pentru Protecţia Consumatorilor
Adresă: Koprska 94, SI-1000 Ljubljana
- Asociaţia Consumatorilor din Gorenjske Kranj
Adresă: Bertoncljeva 23, SI-4000 Kranj
Tel: +386 4 236 2540
Fax: +386 4 236 3031
E-mail: info@potrosnik-zdruzenjegor.si
Website: http://www.potrosnik-zdruzenjegor.si/
- Asociaţia Consumatorilor din Pomurja
Adresă: Trg zmage 4, SI-9000 Murska Sobota
Tel: +386 2 534 9390
Fax: +386 2 534 9391
- Asociaţia Consumatorilor din Spodnjega Podravja
Adresă: Arbajterjeva 1, SI-2250 Ptuj
Tel: +386 2 748 2969
Fax: +386 2 748 2944
- Asociaţia Consumatorilor din Primorske
Adresă: Ulica Gradnikove brigade 33, SI-5000 Nova Gorica
Tel: +386 5 333 4143
1.4. CONSILIILE/ ADUNARILE NAŢIONALE ALE ORGANIZAŢIILOR CONSUMATORILOR SI ALE ALTOR PARŢI INTERESATE
Exista un consiliu de experţi, compus din reprezentanţi ai autorităţilor naţionale calificate, organizaţii non-guvernamentale ale consumatorilor, camera de afaceri, camera de ambarcaţiuni si experţi academici in domeniul protecţiei consumatorilor. Consiliul de experţi este consultat in procesul de pregătire a programului naţional anual de protecţie a consumatorilor. Acesta examinează alte lucrări in domeniul protecţiei consumatorilor si îşi oferă punctul de vedere directorului Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor. Consiliul se întruneşte o data sau de doua ori pe an.
Date de contact (Cabinet):
Director: Mojca Burgar
Adresă: Kotnikova 28, SI-1000 Ljubljana
Tel: +386 1 478 3618
Fax: +386 1 478 3440
E-mail: uvp.mg@gov.si
Website: http://www.uvp.gov.si/
1.5. MIJLOC DE INFORMARE PENTRU CONSUMATORI
Cea mai important mijloc de informare pentru consumatori este revista de consum VIP, publicată de către Institutul Internaţional de Cercetare a Consumatorilor.
Adresă: Frankopanska 5, SI-1000 Ljubljana
Website: http://www.zps.si
Nu exista alte mijloace specializate de informare in acest domeniu.
1.6. ORGANISME COMPETENTE PENTRU CĂILE DE ATAC: INSTANŢE JUDECĂTOREŞTI ŞI MODALITĂŢI EXTERNE DE REZOLVARE A DISPUTELOR (ADR)
Nu exista modalităţi externe de rezolvare a disputelor generale pentru protecţia consumatorilor.
Exista un consumator pentru planul de afaceri arbitrar in cererile de asigurare de la Zavarovalnica Triglav.
Adresă: Miklošičeva cesta 19, Ljubljana
Tel: +386 1 474 7547, +386 1 474 7330
E-mail: arbitraza@zav-triglav.si
Website: http://www.triglav.si/stran.asp?id=604
Acesta este o alta soluţionare extrajudiciară a litigiilor din sectorul bancar – asociaţia bancara a Centrului de Meditare sloven, website: http://www.zbs-giz.si/en.
1.7. CENTRUL EUROPEAN AL CONSUMATORILOR
Evropski potrošniški center /Centrul European al Consumatorilor, Slovenia
Adresă: Frankopanska 5, SI-1000 Ljubljana
Tel: +386 1 432 30 35
Fax: +386 1 433 33 71
E-mail: epc@epc.si
Website: www.epc.si
1.8. AUTO SAU CO-REGLEMENTAREA
Nu exista alte organizaţii de auto-reglementare pana in prezent.
2. Politicile de consum
2.1. LEGISLATIA PROTECTIEI CONSUMATORILOR
Legislaţia este înscrisa sub executarea 2.3.
2.2. ORGANIZAŢIILE CONSUMATORILOR
O definiţie a unei organizaţii a consumatorilor non-guvernamentala este data de către Legea privind protecţia consumatorilor. Prin definiţie, organizaţiile consumatorilor sunt organizaţii non-profit si non-guvernamentale stabilite de către consumatori pentru a proteja drepturile consumatorilor in mod exclusiv si sunt introduse intr-un registru al organizaţiilor de consumatori păstrate de către Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor din cadrul Ministerului Economiei
Exista un buget anual prevăzut pentru activităţile ONG-urilor consumatorilor, baza juridica a căruia este Programul National Pentru Protecţia Consumatorilor. Pe baza propunerilor publice înregistrate de către consumatori, ONG-urile pot aplica pentru fonduri publice pentru co-finanţarea diferitelor activităţi de consum. In plus, o concesiune de 5 ani a fost acordata uneia dintre organizaţiile consumatorilor pentru publicarea unei reviste lunare VIP a consumatorilor si doua concesiuni au fost acordate organizaţiilor de specialitate pentru a da sfaturi consumatorilor.
Legea privind Protecţia Consumatorilor oferă posibilitatea pentru organizaţiile de protecţie a consumatorilor de a intenta proces unei societăţi cerând ca instanţa sa declare contractul sau anumite părţi ale contractului nule sau anulate.
2.3. SANCŢIONAREA/ DESPAGUBIREA
In Slovenia nu exista nicio acţiune de clasa sau de grup pentru despăgubiri.
Principalele competente ale principalului organ de ordine al Inspectoratului de Piaţă a Republicii Slovenia sunt: derivate din Legea privind protecţia consumatorilor, care specifica rolul Inspectoratului de Piaţă al Republicii Slovenia ca o autoritate de control pentru activităţile de piaţă, este un regulament cheie in acest domeniu si reglementează drepturile consumatorilor in ceea ce priveşte persoanele juridice. Inspectoratul de Piaţă al Republicii Slovenia este competent pentru control (Legea privind creditul de consum si Legea privind protecţia consumatorilor împotriva practicilor comerciale neloiale) in domeniul protecţiei drepturilor consumatorilor in relaţie cu creditorii, alţii decât băncile.
Inspectoratul de Piaţă al Republicii Slovenia este in prezent responsabil cu supravegherea punerii in aplicare a următoarelor acte si regulamente, adoptate in special pentru protejarea drepturilor consumatorilor:
Legea privind protecţia consumatorilor (Monitorul Oficial al RS, nr 98/2004, 126/2007, 86/2009)
- Regulile privind indicarea preţului pentru bunuri şi servicii (Monitorul Oficial al RS, nr 63/1999, 27/2001, 65/2003)
- Regulamentul privind mărfurile care urmează să fie acoperite de o garanţie pentru operaţiunile specifice (Monitorul Oficial al RS, nr 73/2003, 92/2003)
Protecţia consumatorilor împotriva practicilor comerciale neloiale Act (Monitorul Oficial al RS, Nr.53/2007)
Legea creditului de consum, textul oficial consolidat (Monitorul Oficial al RS, 59/2010)
- Regulile privind condiţiile care trebuie îndeplinite de către intermediarii de credit(Monitorul Oficial al RS, nr 102/2000)
- Ordinul privind forma şi conţinutul etichetei arătând acordul cu cerinţele de creditare a consumatorilor (Monitorul Oficial al RS, nr 102/2000)
- Rata medie efectivă a dobânzii la creditele de consum aplicata la creditele băncilor şi caselor de economii raportate pe pagina web a Băncii Sloveniei
- Regulile privind raportarea creditorilor cu privire la concluziile din contractele de credit şi a ratelor de interes stabilite efectiv (Monitorul Oficial al RS, nr. 28 / 2008)
Legea Comunicaţiilor Electronice (Monitorul Oficial Sloven, nr. 13/2007, 110/2009), în care competenţele sunt împărţite cu Agenţia de Posta şi Comunicaţii Electronice.
Inspectoratul de Piaţă al Republicii Slovenia se asigură că drepturile consumatorilor sunt respectate pe deplin prin supravegherea persoanelor juridice şi de gestionare a reclamaţiilor consumatorilor, astfel cum se specifică în legislaţia naţională din acest domeniu. Pentru a putea să facă acest lucru, Inspectoratul de Piaţă poate lua mai multe măsuri, cum ar fi deciziile administrative, care interzic vânzarea sau publicitate unui produs sau serviciu. O altă măsură a intrat în vigoare la începutul anului 2005 şi a dat Inspectoratului de Piaţă dreptul de a amenda o entitate juridică în cazul în care acţiunea (sau omisiune) acesteia este considerată o infracţiune penală.
Inspectoratul pentru traficul aerian este doar una dintre autorităţile responsabile de controlul în domeniul protecţiei consumatorilor. Responsabilităţile sale sunt în Regulamentul (EC) nr. 261/2004 stabilind norme comune în materie de compensare şi de asistenţă a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi a anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor (Monitorul Oficial sloven, nr. 61 / 2005).Competenţele Inspectoratului pentru trafic aerian sunt, în primul caz definite în Legea Aviaţiei (Monitorul Oficial sloven, nr. 81/2009), Legea cu privire la furnizarea de servicii de navigaţie aeriană ( Monitorul Oficial sloven, nr. 30 / 2006), care asigură un control de inspecţie la executarea legilor şi a altor reglementări pentru domeniul de aviaţie sau al traficului aerian ca si operaţiunile, întreţinerea, producţia, meteorologia aviaţiei, dispozitive de navigaţie, licenţe, servicii de navigaţie (control al zborului), scoală de zbor, etc. Pe lângă acestea, există de asemenea o mulţime de reglementări din partea autorităţilor europene ale aviaţiei civile, care definesc domeniul de control al aviaţiei ca JAA, ECAC, IATA, EUROCONTROL, etc.
Competenţele Agenţiei de Poştă şi Comunicaţii Electronice în legătură cu protecţia consumatorilor constau în principal în furnizarea procedurile de soluţionare a litigiilor simple şi nu foarte costisitoare atunci când un consumator ca un utilizator final al unui serviciu de comunicaţii electronice nu este de acord cu manipulărilor sau cu deciziile operatorului care furnizează acest serviciu.
Agenţia pentru produse medicale şi dispozitive medicale face inspecţie profesională în domeniul produselor medicale în cadrul inspecţiilor in farmacii în conformitate cu Legea privind produsele medicamentoase (Monitorul Oficial sloven, nr. 31/2006, 45/2008).
Inspectoratul de Cultură şi Mass-media acoperă domeniul de inspecţie mass-media, în conformitate cu Legea privind mass-media (Monitorul Oficial sloven, nr. 110/2006) şi Legea cu privire la Radio televiziunea Slovenia nr. 96/2005). Inspectoratul de Cultura şi Mass-media şi Agenţia de Poştă şi Comunicaţii Electronice au împărţit competenţe pentru Directiva 89/522/EEC privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin lege, regulament sau acţiune administrativa in statele membre cu privire la desfăşurarea activităţilor de difuzare a programelor de televiziune: Articolele 10 – 21 transmise în Legea privind media si Legea cu privire la Radio televiziunea Slovenia.
2.4. INFORMARE ŞI EDUCARE
Există un buget anual prevăzut pentru activităţile ONG-urilor consumatorilor în domeniul de informare şi educare, baza a căruia este Programului Naţional pentru Protecţia Consumatorilor. Pe baza ofertelor publice înregistrate de consum ONG-urile pot aplica pentru fonduri publice pentru co-finanţarea diverselor proiecte de consum
2.5. COLECTAREA DE INFORMAŢII / CERCETAREA
Ultimul studiu sau cercetare urmărit de o organizaţie neguvernamentala si finanţat de Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, legat de introducerea monedei euro în Slovenia. Proiectul este finalizat.
Sun, Oct 16, 2011
Europa