Consiliul Europei si Parlamentul European i-au cerut Comisiei Europene sa-si continue dezvoltarea politicii in materie de CSR, iar, in documentul sau, Europa 2020, Comisia Europeana si-a luat angajamentul sa reinnoiasca strategia UE in ceea ce priveste responsabilitatea sociala a intreprinderilor (CSR).

Un astfel de demers, ce se va concretiza intr-o directiva, poate fi profitabil pentru companii in planul gestionarii riscurilor, al reducerii costurilor, al relatiilor cu clientii sau al administrarii resurselor umane ori al capacitatii de inovare.

Noua directiva va fi redactata si va intra in procesul de consultari, cu Parlamentul European si cu Consiliul Europei, in prima jumatate a anului 2012.

Acest lucru se va intampla sub presedintia daneza a Consiliului Europei, iar directiva este posibil sa preia modelul din Danemarca, unde companiile listate la bursa, cele de stat, cat si investitorii institutionali sunt obligati sa includa informatii despre CSR in rapoartele lor anuale.

Raportari anuale, potrivit modelului danez

Directiva va fi cel mai probabil transpusa in legislatia statelor nationale in 2013, urmand ca ea sa-si produca efectele in 2014.

Danemarca a introdus in 2008 obligativitatea raportarii anuale pe teme de responsabilitate sociala corporativa (CSR), iar acest lucru a avut un efect de catalizator asupra activitatilor de CSR. Dintre cele 1.100 de companii afectate de aceasta lege, 97% au facut raportari in anul urmator, in contextul in care 43% din ele raportau pentru prima data.

Numarul companiilor din Uniunea Europeana care au subscris principiilor CSR, definite in Pactul Mondial al Intreprinderilor (Global Compact) al Organizatiei Natiunilor Unite (ONU), a fost de 600, in 2006, si de peste 1.900, in 2011.

Numarul organizatiilor cu preocupari in domeniul mediului inconjurator a progresat de la 3.300, in 2006, la mai mult de 4.600, in 2011, iar numarul companiilor europene care si-au publicat Raportul de dezvoltare sustenabila a progresat de la 270, in 2006, la 850, in 2011.

Insa, in ciuda progreselor inregistrate, raman destule aspecte care urmeaza sa fie rezolvate. In Uniunea Europeana exista inca numeroase companii carora le lipseste o strategie la nivel national in domeniul responsabilitatii sociale corporative.

Impactul companiilor asupra mediului, revizuit

Comisia Europeana a definit responsabilitatea sociala a intreprinderilor ca “un concept care desemneaza integrarea voluntara a preocuparilor sociale si de mediu in activitatea lor comerciala”.

Comisia a propus redefinirea CSR ca “responsabilitate a intreprinderilor fata de efectele pe care activitatea lor o are in cadrul societatii”. Pentru a-si asuma aceasta responsabilitate, trebuie, in prealabil, ca intreprinderile sa respecte legislatia in vigoare si conventiile colective convenite cu partenerii sociali.

Inainte de a se achita pe deplin de responsabilitatea sociala, companiile ar trebui, potrivit reprezentantilor UE, sa aiba o colaborare stransa cu partile interesate si sa previna potentialele efecte negative pe care activitatea lor ar putea sa o aiba asupra societatii si asupra mediului inconjurator.

Responsabilitatea sociala se aplica tuturor intreprinderilor din UE. In ultima perioada, mai multe comitete de dialog social sectorial au incurajat bunele practici in materie de CSR, iar Comisia a stimulat aceste initiative si a recunoscut ca CSR contribuie la dialogul social si il completeaza.

Actualul program de actiune contine angajamente ale Comisiei insesi, sugestii pentru intreprinderi, pentru statele membre, cat si pentru partile implicate.

Din 2012, sistem de recompense

Comisia Europeana intentioneaza sa creeze, in 2013, platforme CSR multilaterale intr-un anumit numar de sectoare industriale de anvergura sau sa puna in practica, din 2012, un sistem european de recompense pentru parteneriatele CSR intre intreprinderi si partile implicate.

CE intentioneaza, in acelasi timp, sa abordeze chestiunea practicilor comerciale mincinoase, in raport cu efectele pe care produsele acestora le au asupra mediului inconjurator.

Comisia Europeana are in vedere, de asemenea, sa organizeze o dezbatere publica impreuna cu cetatenii, cu intreprinderile si cu partile implicate asupra rolului si potentialului intreprinderilor in comunitate.

By o9admin