Omul este consumator prin definitie. Simpla conditie a supravietuirii implica consumul.

Odata cu evolutia speciei umane si progresul cadrului social in care ea functioneaza, refuzul instinctiv al corpului uman de a consuma ceea ce-i dauneaza a cunoscut si el o evolutie naturala, educându-se intr-o grija din ce in ce mai atenta.

Fiecare componenta noua a mediului natural, social, economic si politic a adus cu sine elemente noi in grija omului fata de ceea ce consuma ajungând sa transforme protectia instinctiva intr-una constienta la nivel social, sustinuta de un cadru legislativ, inclusa in planul administrativ al societatii.

 

Cadrul istoric

„Ispita” civilizatiei, statutul economic al omului, banii, au adus cu sine consecintele de rigoare, facând necesara protectia intr-un cadru legal. Pedepsirea comertului cu produse neconforme a aparut din cele mai vechi timpuri in toate culturile (aztecii pedepseau cu moartea falsificarea boabelor de cacao).

In  1962 pe 15 martie, s-a facut un pas important privind protectia consumatorilor, prin„Carta drepturilor consumatorilor”, un mesaj al presedintelui J.F. Kennedy adresat Congresului american, care presupune patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat si dreptul de a alege produse si servicii. Organizatia Internationala a Uniunilor de Consumatori declarând aceasta zi ,,Ziua mondiala a drepturilor consumatorilor”.

In 1975, Comisia Comunitatii europene a adoptat „Programul pentru o politica de protectie si informare a consumatorilor” iar in 1985 Organizatia Natiunilor Unite a adoptat prin Rezolutia nr. 39/248, ,,Principiile directoare pentru protectia consumatorilor”.

In România, grija statului fata de consumator si comertul echitabil au existat inca de acum doua secole (ocaua lui Cuza nefiind un mit), la nivel de institutii moderne, tara noastra aliniindu-se celorlalte tari europeene mai intâi cu un departament ce era parte integranta a organismului ce se numea, pe atunci, Comisia Nationala pentru Standarde, Metrologie si Calitate.

In 1992 apare Institutul Român de Standardizare, Biroul Român de Metrologie Legala si Oficiul pentru Protectia Consumatorilor. „Ordonanta nr. 18/1992 reprezinta actul de nastere al institutiei care actioneaza pentru realizarea strategiei politicii si a obiectivelor guvernamentale in domeniul protectiei vietii, sanatatii si securitatii consumatorilor, precum si al intereselor legitime ale acestora”.

 

 Coordonate curente pentru cetateanul consumator

Institutiile statului de protectie, trebuiesc insa completate de o voce subiectiva, consumatorul insusi.

Consumatorul din prezent cunoaste „inamici noi” in lupta cu incercarea  sa continua de a-si proteja starea de bine, având in vedere ca societatea aflata la cel mai inalt nivel de evolutie impune noi „demoni”.

Aparitia industriei publicitare, dezvoltarea marketingului la un nivel atât de complex fac astfel incât consumatorul sa fie manipulat in moduri mai putin evidente. Existenta strategiilor de marketing, stabilirea grupurilor tinta si a publicitatii incisive, invazive face ca intr-o societate cu atâtea mijloace de comunicare existente, consumatorul sa aiba, fara sa constientizeze, putine de spus fata de ceea ce consuma; companiile ajung sa-si aleaga clientii consumatori mai degraba decât reciproca, de aceea grija fata de consumator trebuie imbunatatita, informatiile despre noul comert/servicii trebuiesc reactualizate.

Societatea moderna impune mai mult ca niciodata exprimarea consumatorilor iar asocierea lor in entitati organizate faciliteaza acest lucru.

Asocierea si evolutia formelor de asociere aduce cu sine o mai buna organizare a autoritatilor responsabile din acest domeniu, care trebuie sa reactioneze, sa se reorganizeze si ele deasemeni, astfel incât sa urmareasca binele cetateanului platitor de taxe.

Aparitia organizatiilor de consumatori si de asociatii din ce in ce mai serios concepute si implicate in activitati de cercetare a pietei de consum este imperativa.  Concomitent se cere si constituirea unor la fel de implicate si de active asociatii de protectia consumatorilor.

Incepând cu acest secol organizatiile de consumatori si asociatiile de protectie a consumatorilor trebuie sa fie din ce in ce mai active si interactive. Sa inlesneasca caile de acces si dialog intre producatori, comercianti, institutii ale statului din domeniu si consumator. Organizatiile de consumatori, asociatiile de protectia consumatorilor, ombudsmen sunt cel mai fidel glas al cetateanului consumator iar cum una dintre trasaturile de baza a societatii curente este consumul (chiar consumatorismul) acest glas trebuie sa fie exprimat din ce in ce mai clar si mai coerent.

ASOCIATIA NATIONALA PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR SI PROMOVAREA PROGRAMELOR SI STRATEGIILOR DIN ROMANIA- InfoCons a fost infiintata in 2003 pentru a veni in ajutorul consumatorilor, reprezentandu-i, actionand ca voce a lor in societate, aparandu-le drepturile si informandu-i continuu asupra drepturilor lor. Ca unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International si  membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori din Romania, asociatia desfasoara o ampla campanie, Campania nationala “o9 atitudine!” care urmareste sa transforme consumatorii din Romania din consumatori pasivi in consumatori activi.

 

By o9admin